Code | Name | Type | Year | Semester | ECTS |
513002032014 | Ethics in Health Sciences | Zorunlu | 2 | 3 | 4.00 |
To teach students the development of the nursing profession from past to present, to gain the knowledge, skills and attitudes that will enable them to care for healthy and sick individuals with the awareness of their roles and responsibilities in line with deontological and ethical principles.
Doçent Doktor Nurten ÖZEN
1 | Know concepts regarding ethic and conceive importance in profession |
2 | Conceive importance of values regarding nursing philosophy and nursing |
3 | Display legal and ethical behaviours about basic human rights and patient rights |
4 | Recognize statements in which being in two minds |
5 | Know and observe ethical hygiene |
6 | Describe basic strategies in accordance with ethical guide principles |
7 | Display ethical behaviours regarding special cases |
Doçent Doktor Nurten ÖZEN
None
None
This course includes human and patient rights, nursing philosophy and values system, ethics and the roles of nurses, ethical codes and ethical decision making process in nursing, nursing legislation, medical practice errors and nursing, contemporary care, treatment interventions and ethical aspects, ethical decision making process.
1 | Course Introduction |
2 | Historical Development of Nursing |
3 | Human and Patient Rights |
4 | Nursing Philosophy and Values System |
5 | Ethics and Nurses' Role |
6 | General Review and Quiz |
7 | Midterm |
8 | Midterm |
9 | Ethical Codes and Ethical Decision Making Process in Nursing |
10 | Legislation Related to Nursing |
11 | Malpractice and Nursing |
12 | Contemporary Care, Treatment Interventions and Ethical Aspects |
13 | Case Studies on Ethical Decision Making Process |
14 | Case Studies on Ethical Decision Making Process - II |
15 | Final Exam |
16 | Final Exam |
1. Atabek Aşti, Karadağ A. (Eds.). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2016.2. Hasta Hakları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete. Sayı: 28994. 8 Mayıs 2014.3. Pektekin Ç. Hemşirelik Felsefesi. Kuramlar, Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.4. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2012. 5. Fry ST, Veatch RM, Taylor K. Case Studies in Nursing Ethics, 4th ed., Jones & Bartlett Learning, USA, 2011.6. Bahçecik N. Hemşirelikte Etik. Sabuncu N. (Ed.) Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Alter Yayıncılık, İstanbul, 2009.7. Nibert AT. Teaching clinical ethics using a case study family presence during cardiopulmonary resuscitation. Crit Care Nurse. 2005;25(1):38-44.8. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. Erişim Tarihi: Ağustos 2021. Erişim Yeri: https://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi.pdf9. Koçak Süren Ö. Organ ve Doku Naklinin Yasal ve Etik Açıdan İncelenmesi. TBB Dergisi. 2007;73:174-195.10. Ülman YI, Genç SV. Biyoetik Araştırmaları. Türkiye Biyoetik Derneği Yayını, Ege Reklam Basım Sanatları: İstanbul, 2012.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
100 |
Turkish
None
Activities | Count | WORKLOAD (hours) | TOTAL WORKLOAD (hours) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınav | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
1 | 4 | 4 | |
1 | 4 | 4 | |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 12 | 2 | 24 |
1 | 5 | 5 | |
111 |