Ders Detayları

Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
702002532018 Akılcı İlaç Uygulamaları Zorunlu 2 3 2.00

Dersin Amacı

Sağlık profesyonellerinin akılcı ilaç kullanımının önemini anlaması, ilke ve uygulamaları klinik alana yansıtabilmesi konuyla ilgili farkındalığın arttırılması amaçlanmaktadır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

ÖĞR. GÖR. NURDAN YILDIRIM

Öğrenme Çıktıları

1 Akılcı ilaç kullanımını (AİK) tanımlar ve uygular
2 Akılcı ilaç uygulamaları için öncelikli uygulanması gereken ilaçları seçer ve ilaç tedavisini planlar
3 İlaç kullanımı ve bilgilendirmesi hakkında bilgi sahibi olur
4 Sık reçete edilen ve kullanılan ilaçları tanımlayıp sınıflandırır
5 İlaç kullanımı esnasında meydana gelebilecek yanlışlıkları belirler

Öğrenim Türü

ÖĞR. GÖR. NURDAN YILDIRIM

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

DERSE GİRİŞAKILCI İLAÇ KULLANIM SÜRECİBEBEK-ÇOCUKTA AKILCI İLAÇ KULLANIMI GEBELİKTE VE LOHUSALIKTA AKILCI İLAÇ KULLANIMIYAŞLI BİREYLERDE VE PSİKİYATRİK HASTALARDA AKILCI İLAÇ KULLANIMIPIHTILAŞMA BOZUKLUKLARI VE İLAÇ KULLANIMIİNFLAMASYON, ENFEKSİYON VE ANTİMİKROBİYAL AJANLARIN KULLANIMIARA SINAVARA SINAVKORTİKOSTEROİDLERLE İLAÇ TEDAVİSİKALP YETMEZLİĞİNDE İLAÇ TEDAVİSİHİPERTANSİYONDA İLAÇ TEDAVİSİARİTMİLERDE İLAÇ TEDAVİSİDİYABETTE İLAÇ TEDAVİSİDİÜRETİKLERBİTİRME SINAVIBİTİRME SINAVI

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 DERSE GİRİŞ
2 AKILCI İLAÇ KULLANIM SÜRECİ
3 BEBEK-ÇOCUKTA AKILCI İLAÇ KULLANIMI GEBELİKTE VE LOHUSALIKTA AKILCI İLAÇ KULLANIMI
4 YAŞLI BİREYLERDE VE PSİKİYATRİK HASTALARDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI
5 PIHTILAŞMA BOZUKLUKLARI VE İLAÇ KULLANIMI
6 İNFLAMASYON, ENFEKSİYON VE ANTİMİKROBİYAL AJANLARIN KULLANIMI
7 ARA SINAV
8 ARA SINAV
9 KORTİKOSTEROİDLERLE İLAÇ TEDAVİSİ
10 KALP YETMEZLİĞİNDE İLAÇ TEDAVİSİ
11 HİPERTANSİYONDA İLAÇ TEDAVİSİ
12 ARİTMİLERDE İLAÇ TEDAVİSİ
13 DİYABETTE İLAÇ TEDAVİSİ
14 DİÜRETİKLER
15 BİTİRME SINAVI
16 BİTİRME SINAVI

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Abacıoğlu N. Akılcı (rasyonel) ilaç kullanımı. Üniversite ve Toplum Dergisi. 2005, 5(4):1-7.2. Acar A, Yeğenoğlu S. Akılcı ilaç kullanımı penceresinde farmakoekonomi ve hastane formülleri. Ankara Ecz. Fak. Derg. 2005, 34(3): 207 – 218.3. Ağrı ve Akılcı Analjezik Kullanımı El Kitabı. Türk Eczacılar Birliği, Fersa Matbaacılık, Mart, 2005. ISBN 975-8037-06-4. [online]. Erişim Adresi: e- kütüphane.teb.org.tr Erişim Tarihi: 12.07.20184. Akbulut H. Konya İl Merkezinde Bulunan Sağlık Kurumlarında Üst Solunum Yolu Enfeksiyonu Teşhisi ile Düzenlenen Reçetelerin Akılcı İlaç Kullanımı Yönünden Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2008, Konya (Danışman: Prof. Dr. Ahmet Levent Baş).5. Akıcı A, Gelal A, Erenmemişoğlu A, ve ark. Tıp Fakültelerinde Farmakoloji Anabilim Dallarının durumunun incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2011, 29: 11-20.6. Akılcı İlaç Kullanımı Konusunda Dünyada ve Ülkemizde Durum, [online]. (http://www.akilciilac.gov.tr/content.php?Id=23 Erişim Tarihi: 03.07.2018).7. Ambwani S , Mathur AK. Rational Drug Use. Health administrator. 2007,19(1): 5-7.8. Arslan GG, Eşer İ. Yaşlıların kendi kendine ilaç kullanımına uyumu ve hemşirenin rolü. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005, 21(2):147-157.9. Chambers FH. Antimicrobial Agents. Ed: Goodman LS, Gilman A. Goodman ve Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics 10th edition, pp; 1143- 1169, The McGraw-Hill Company, USA, 2001.10. Çevik MA. Uygun Antibiyotik Seçiminde Farmakokinetik ve Farmakodinamik Parametrelerin Önemi. ANKEM Derg 2007, 21(Ek 2): 266- 273.11. Devlet Planlama Teşkilatı. VIII. 5 Yıllık Kalkınma Planı İlaç Sanayi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara, 2001, 89-92. 12. Doğukan MN. Ankara İli Keçiören Sağlık Grup Başkanlığı’na Bağlı Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekimlerin Akılcı İlaç Kullanımı Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008, Ankara (Danışman:Doç. Dr. Seçil Özkan). 13. Durna, Z., Akın, S., Özdilli, K. İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi.(ed.) Z. Durna, 2.Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2011, İstanbul.14. Eroğlu L. Antibiyotik Tedavisinin İstenmeyen Etkileri Nasıl İzlenmeli. ANKEM Dergi 2007, 21(Ek 2):18-22.15. Gastelurrutia MA, Larrañaga B, Garay A, Echeveste FA, Fernandez-Llimos F. Impact of a program to reduce the dispensing of antibiotics without a prescription in Spain. Pharm Pract, 2013, 11(4): 185-90.16. Gökçe T. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşuna Başvuran Hastaların Antibiyotik Kullanımı Konusundaki Davranış Ve Bilgi Düzeylerinin Araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. 2017, Denizli. (Danışman: Prof. Dr. Tamer Edirne).17. Hemşire ve Diğer Sağlık Çalışanları İçin Akılcı İlaç Kullanımı, [online]. (http://yozgatdh.saglik.gov.tr/dosyalar/201502093922.pdf, Erişim tarihi: 18 Haziran 2018).18. Hocaoğlu N, Güven H, Gidener S, ve ark. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin akılcı ilaç kullanım becerileri üzerine akılcı ilaç kullanım kursunun kısa dönem etkileri. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2011, 25: 15-2419. İlhan MN, Durukan E, İlhan SÖ, Aksakal FN, Özkan S, Bumin MA. Self-medication with antibiotics: questionnaire survey among primary care center attendants. Pharmacoepidemiol Drug Saf, 2009, 18(12): 1150–7. 20. İlhan MN. Toplumda Antibiyotik Kullanımı Sıklığı ve Hekimlerin Antibiyotik Reçetesi Yazma Durumları İle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi Araştırması. Ankara, T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı, 2011, 4-50.21. İyigün, E., Taştan, S. (Çev. Eds.). Abrams’ın Klinik İlaç Tedavisi-Hemşireler İçin Akılcı İlaç Uygulamaları. 10. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 2014. (ISBN: 978-605-4649-80-8).22. Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam R. Üniversite öğrencilerinde ilaç kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2010, 9(5):505-512.23. Köse G, Subaşı Ü, Hatipoğlu S, Lenk H, Gönül E. The importance of “patient-nurse-physician-pharmacist” collaboration on drug administrations. Marmara Pharmacoutical Journal. 2012, 16(2):115-119.24. Krahenbühl-Melcher A, Schlienger R, Lampert M, Haschke M, Drewe J, Krahenbühl S. “Drug-Related Problems in Hospitals: A Review of the Recent Literature”, Drug Safety, 2007, 30:379-407.25. Kurtulmuş S. Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi. Editör: Demirci İ. İstanbul, Değişim Dinamikleri Yayınları, 1998, 204-216. 26. Mayo clinic proceedings. Şubat 2011, 86(2),156-167. Adres: http://www.mayo.clinicproceedings.com Erişim Tarihi: 16. 07.2018.27. Napolitano F, Izzo MT, Giuseppe GD, Angelillo IF. Public knowledge, attitudes, and experience regarding the use of antibiotics in Italy. PloS ONE, 2013, 8(12): e84177. Doi: 10.1371/journal.pone.0084177.28. Oğuz Ö. İlaç Hataları ve Hataların Raporlanmasına Yönelik Hemşirelerin Alışkanlık ve Deneyimlerinin Belirlenmesi ve İlaç Hatalarının Önlenmesine İlişkin Stratejileri Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2007, İstanbul (Danışman: Prof. Dr. Atıf Akdaş).29. Oktay Ş. Akılcı ilaç kullanımının genel ilkeleri. Türk Geriatri Dergisi. 2006, 9: 15-18.30. Özer E, Özdemir L. Yaşlı bireyde akılcı ilaç kullanımı ve hemşirenin sorumlulukları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2009, 6(2):42-51.31. Özkan S, Özbay OD, Aksakal FN, İlhan MN, Aycan S. Bir üniversite hastanesine başvuran hastalarda hasta olduklarındaki tutumları ve akılcı ilaç kullanım alışkanlıkları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2005, 4: 223-237.32. Patel V, Vaidya R, Naik D, Borker P. Irrational drug use in İndia: a prescription survey from Goa. J Postgrad Med. 2005, 51(1): 9-12.33. Pınar N. Ülkemizde ilaç harcamaları. İÜ Tıp Fak Derg, 2012, 19(1): 59-65.34. Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1996, 2-20.35. Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü. (1993). Akılcı İlaç Kullanımının Alfabesi, Ankara.[online]. (http://ekutuphane.sagem.gov.tr/kitaplar/akilci_ilac_kullanimi_alfabesi.pdf, Erişim tarihi:14 Haziran 2018).36. Şahingöz M. Hemşirelerin Akılcı İlaç Kullanımı ve Uygulaması Konusunda Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2012, Kayseri.37. T.C. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü. Rasyonel İlaç Semineri Kullanımı. [online].(http://www.ekutuphane.teb.org.tr/pdf/eczaciodasiyayinlari/samsun_86/11.pdf, Erişim tarihi: 14 Haziran 2018).38. Thomas M, Alexander B, Tony S, Andrei Z. Eds: Guidelines for implementing drug utilization review programs in hospital. 1997, 1-3.39. Tosun H. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Editör: Aştı AT, Karadağ A. İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, 2014, 727-766.40. Ulupınar S, Akıcı A. Hemşirelik uygulamalarında akılcı ilaç kullanımı. Türkiye Klinikleri Journal of Pharmacology Special Topics. 2015, 3(1):84-93.41. Vaananen MH, Pietila K, Airaksinen M. Selfmedication with antibiotics-does it really happen in Europe Health Policy, 2006, 77(2): 166–71.42. Walley T, Bligh J. The educational challenge of improving prescribing. Postgrad Edu Gen Prac 1993, 4: 50-54.43. WHO. The Rational Use of Drugs. Report of the Conference of Experts. Nairobi, 25-29 November 1985.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
Soru-Yanıt 12 2 24
12 2 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
60