Ders Detayları

Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
702003542015 Cinsel Sağlık Zorunlu 3 6 2.00

Dersin Amacı

Toplumun CS/ÜS düzeyinin ve CS/ÜS hizmetlerinin geliştirilmesini, yasal durumlar konusunda bilgi kazandırmayı ve yasalarda gereken değişikliklerin tanıtılmasını, CS/ÜS konusunda bilgi ve hizmetlerinin sağlanması aşamasında yerel, sosyal ve kültürel faktörlerin etkilerinin anlaşılması ve iyileştirilmesine yönelik bilgiler kazandırır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. SİBEL YOLCU

Öğrenme Çıktıları

1 Temel hizmetlerinde CS/ÜS’na yönelik verilen hizmetleri ve amacını , hemşirenin rol ve sorumluluklarını açıklar
2 Cinsel haklar/üreme hakları ve yasal düzenlemeleri bilir
3 Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa etkisini açıklar
4 Cinsel sağlıkta psikolojik, sosyo-kültürel, kişiler arası ve ekonomik faktörlerin etkilerini açıklar
5 Yaşam dönemlerine göre CS/ÜS korunması ve geliştirilmesine yönelik düzenlemeleri bilir
6 Dünyadaki ve Türkiye'deki cinsel sağlık problemlerini ve problemlerini çözmede hemşirelik rollerini tanımlar ve uygular.

Öğrenim Türü

Öğr. Gör. SİBEL YOLCU

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

- CS/ÜS ile ilgili kavramlar, CS/ÜS hizmetlerinin amacı, ilkeleri, Temel hizmetlerinde CS/ÜS’na yönelik verilen hizmetler, görev alan personelin rol ve sorumlulukları- Cinsel Haklar/Üreme Hakları ve Yasal Düzenlemeler- Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet ve Sağlığa Etkisi- Normal Cinsel Yanıt ve Cinsel Sağlıkta Psikolojik, Sosyo-kültürel, Kişiler arası ve Ekonomik Faktörlerin Etkileri- Bebeklik ve Çocukluk Döneminde CS/ÜS Korunması ve Geliştirilmesi- Gençlikte Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı - Erişkin Dönemde CS/ÜS Geliştirilmesi - İleri Yaş Dönemlerinde CS/ÜS Geliştirilmesi - Dünya’da ve Türkiye’de CS/ÜS Sorunlar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 DERSTEN BEKLENTİLER, DERSİN AMAÇ ve HEDEFLERİ- -Öğrencilerin dersten beklentilerini belirleme- -Dersin amaç ve hedeflerini açıklama- -Amaç ve hedeflerin dersten beklentilerle karşılaştırılması
2 1.CINSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞINA GIRIŞ - CS/ÜS tanımı, amaçları- CS/ÜS ile ilgili kavramlar- Genel sağlık tanımı içinde CS/ÜS yerini ve birbiriyle ilişkisi- CS/ÜS hizmetlerinin amacı, ilkeleri- Birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerinde CS/ÜS’na yönelik verilen hizmetler, görev alan personelin rol ve sorumlulukları
3 2.CINSEL HAKLAR/ÜREME HAKLARI VE YASAL DÜZENLEMELER- Üreme hakkı kavramı- Üreme haklarını destekleyen toplumsal durumları ve yasal düzenlemeler- CS/ÜS ‘na uygun politika ve yaklaşımlar
4 CINSIYET, TOPLUMSAL CINSIYET VE SAĞLIĞA ETKISI- Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Kavramlarının Tanımı- Dünyada ve Ülkemizde Toplumsal Cinsiyet- Toplumsal Cinsiyette Eşitlik Kavramı- Cinsiyet ve Yasalar (Yasalarda cinsiyet ayrımcılığa karşı ya da ayrımcılığa yol açan mevcut durumları)- Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyetin Sağlığa Genel Etkileri (Sosyal ve toplumsal statünün sonucunda cinsiyete göre ortaya çıkan toplumsal sorunları)
5 . NORMAL CINSEL YANIT VE CINSEL SAĞLIKTA PSIKOLOJIK, SOSYO-KÜLTÜREL, KIŞILER ARASI VE EKONOMIK FAKTÖRLERIN ETKILERI- Cinsel yakınlık ve normal cinsel yanıtı - Cinsel yakınlık ve normal cinsel yanıtta etkili olan faktörler- Çeşitli cinsel davranış türleri, gelişmesinde rol oynayan faktörleri - Çeşitli cinsel davranışlarla hemşirelik girişimleri
6 BEBEKLIK VE ÇOCUKLUK DÖNEMINDE CS/ÜS KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ - Cinsiyetin İntrauterin Oluşumu ve Gelişmesi- Cinsiyetin intrauterin oluşumu ve gelişimini açıklayabilme- Cinsiyete özel büyüme ve gelişme özellikleri- Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili sosyokültürel faktörlerin büyüme ve gelişmeye etkisi- Büyüme ve gelişme ölçüt ve kriterlerini çocuğun cinsiyetine göre değerlendirilmesi- Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete uygun büyüme ve gelişmenin sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimleri- Cinsiyet ve toplumsal cinsiyetin etkisi ile ortaya çıkabilecek normalden sapma durumlarında uygulanacak hemşirelik girişimleri- Çocuğun Cinsel Eğitim Gereksinimi ve Hemşirenin Rolü- Çocuk Hakları ve Çocuk İstismarı
7 GENÇLIK DÖNEMINDE CS/ÜS KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ- Türkiye’nin Nüfus Yapısı ve Genç İnsanların Yeri- Türkiye’nin nüfus yapısına ilişkin özellikleri - Adölesan grubu tanım, dönem özellikleri ve gençlerde CS/ÜS sorunlar- Gençlerin CS/ÜS Durumları ve Ülkemize Özgü Durumlar- Ülkemizde Gençlere Yönelik Sağlık Hizmetleri, Program ve Stratejiler- Hizmet Almakta Gençlerin Karşılaştıkları Engeller- Gençlerin CS/ÜS’na İlişkin Hakları- Gençlerin Cinselliğe Yönelik Değer ve Normları- Gençlerin CS/ÜS Gereksinimleri
8 Ara Sınav
9 Ara Sınav
10 ERIŞKINLIK DÖNEMINDE CS/ÜS KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ- Erişkin bireylerde Üreme Siklusu Anomalileri- Güvenli Annelik- İnfertilite ve Cisel Sağlığa Etkisi- Hemşirelikte Erişkin Bireylerle Cinsiyet Bağlamında İletişim Becerileri
11 İLERI YAŞ DÖNEMLERINDE CS/ÜS KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ- İleri Yaş Döneminde Üreme/Genitoüriner Sistemlerinde Meydana Gelen Değişiklikler- Menopoz ve Andropoz Dönemindeki Bireyin Sağlık Sorunlarının Çözümlenmesinde Hemşirelik Süreci- Yaşlı Bireyin Bakımında Yaşanan Sorunlar- Türk Toplumunda İleri Yaş Dönemindeki Bireyler Yaklaşım
12 DÜNYA’DA VE TÜRKIYE’DE CS/ÜS SORUNLARI- Dünyada CS/ÜS sorunları- CS/ÜS sorunlarının çözümlenmesi için özel ve kamu kuruluşlarında yapılabilecek eylem planları - Sorunların alanlarına göre özellikle hemşirelerin ve diğer sağlık personelinin mevcut sistem içindeki yeri ve sorumlulukları- Sorunlarda öncelik gösteren grupların hizmet gereksinimleriÜlkemizde CS/ÜS sorunlarını çözümlenmesine yönelik eylem planı
13 ERKEN VE ISTENMEYEN GEBELIKLERIN ÖNLENMESI VE DOĞURGANLIĞIN DÜZENLENMESI- Türkiye’nin nüfus politikaları ve aile planlamasının durumunu- Aile Planlaması hizmetlerinin önemini- Erken ve istenmeyen gebeliklerin toplum sağlığı açısından önemi- Gebeliği önleyici yöntemler
14 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve HIV-AIDS’TEN KORUNMA- CYBE/HIV/AIDS'in toplum sağlığı açısından önemini, - CYBE açısından riskli cinsel davranışlar, riskli birey ve grupların belirlenmesi- CYBE/HIV/AİDS'te belirti, bulgu, tanılama ve tedavi- CYBH/HIV/AIDS'in bulaşma yollarını ve bulaşmayı etkiliyen faktörler- CYBE/HIV/AIDS'in korunma yolları- CYBE/HIV/AIDS’li bireyde hemşirelik bakımı
15 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve HIV-AIDS’TEN KORUNMA (Devam), DERSİN DEĞERLENDİRİLMESI- CYBE/HIV/AIDS'in toplum sağlığı açısından önemini, - CYBE açısından riskli cinsel davranışlar, riskli birey ve grupların belirlenmesi- CYBE/HIV/AİDS'te belirti, bulgu, tanılama ve tedavi- CYBH/HIV/AIDS'in bulaşma yollarını ve bulaşmayı etkiliyen faktörler- CYBE/HIV/AIDS'in korunma yolları- CYBE/HIV/AIDS’li bireyde hemşirelik bakımı
16 Final Sınavı
17 Final Sınavı

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Coşkun A.; Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı; Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012.2. Şirin A., Kavlak O.,; Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul, 20113. Taşkın L.; Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği,sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 2009.4. Coşkun A.; Hemşire ve Ebelere Yönelik, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, 2008.5. Taşkın L., Eroğlu K.,Terzioğlu F.,Vural G.,Kutlu Ö.:Hemşireler ve Ebeler için Doğum ve Kadın6. Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık, Ankara, 2004.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
1 10 10
Derse Katılım 1 14 14
1 6 6
1 10 10
Bireysel Çalışma 1 14 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 2 2
58