Ders Detayları

Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
513002032014 Sağlık Bilimlerinde Etik Zorunlu 2 3 4.00

Dersin Amacı

Öğrencilere geçmişten günümüze hemşirelik mesleğinin gelişimini öğreterek, deontolojik ve etik ilkeler doğrultusunda rol ve sorumluluklarının bilincinde sağlıklı ve hasta bireye bakım vermelerini sağlayacak bilgi, beceri ve tutumu kazanmalarını sağlamaktır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Doçent Doktor Nurten ÖZEN

Öğrenme Çıktıları

1 Etik Bilimi ile ilgili kavramları bilir ve mesleki yaşamdaki önemini kavrar
2 Hemşirelik felsefesi ve hemşirelikle ilgili değerlerin önemini kavrar
3 Temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar ortaya koyar.
4 Etik ikilemlerin yaşandığı durumları tanır
5 Bilimsel çalışma ve uygulamalardaki sağlık etiği kurallarını bilir ve gözetir.
6 Etik rehber ilkeler doğrultusunda temel stratejileri tanımlar.
7 Özel durumlara ilişkin etik davranışlar ortaya koyar.

Öğrenim Türü

Doçent Doktor Nurten ÖZEN

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

Bu ders insan ve hasta hakları, hemşirelik felsefesi ve değerler sistemi, etik ve hemşirenin rolleri, hemşirelikte etik kodlar ve etik karar verme süreci, hemşirelikle ilgili mevzuat, tıbbi uygulama hataları ve hemşirelik, çağdaş bakım, tedavi girişimleri ve etik yönler, etik karar verme sürecine ilişkin vaka çalışmalarını içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş
2 Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi
3 İnsan ve Hasta Hakları
4 Hemşirelik Felsefesi ve Değerler Sistemi
5 Etik ve Hemşirenin Rolleri
6 Genel Tekrar ve Quiz
7 Ara Sınav
8 Ara Sınav
9 Hemşirelikte Etik Kodlar ve Etik Karar Verme Süreci
10 Hemşirelik ile İlgili Mevzuat
11 Tıbbi Uygulama Hataları ve Hemşirelik
12 Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler
13 Etik Karar Verme Sürecine İlişkin Vaka Çalışmaları
14 Case Studies on Ethical Decision Making Process - II
15 Yıl Sonu Sınavı
16 Yıl Sonu Sınavı

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Atabek Aşti, Karadağ A. (Eds.). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2016.2. Hasta Hakları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete. Sayı: 28994. 8 Mayıs 2014.3. Pektekin Ç. Hemşirelik Felsefesi. Kuramlar, Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.4. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2012. 5. Fry ST, Veatch RM, Taylor K. Case Studies in Nursing Ethics, 4th ed., Jones & Bartlett Learning, USA, 2011.6. Bahçecik N. Hemşirelikte Etik. Sabuncu N. (Ed.) Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Alter Yayıncılık, İstanbul, 2009.7. Nibert AT. Teaching clinical ethics using a case study family presence during cardiopulmonary resuscitation. Crit Care Nurse. 2005;25(1):38-44.8. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. Erişim Tarihi: Ağustos 2021. Erişim Yeri: https://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi.pdf9. Koçak Süren Ö. Organ ve Doku Naklinin Yasal ve Etik Açıdan İncelenmesi. TBB Dergisi. 2007;73:174-195.10. Ülman YI, Genç SV. Biyoetik Araştırmaları. Türkiye Biyoetik Derneği Yayını, Ege Reklam Basım Sanatları: İstanbul, 2012.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınav 1 2 2
Derse Katılım 12 2 24
1 4 4
1 4 4
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 3 18
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 12 2 24
1 5 5
111