Ders Detayları

Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
101001312007 Türk Dili-I Zorunlu 1 1 4.00

Dersin Amacı

1. Öğrencilere izlediklerini, dinledikleri ve okuduklarını tam ve doğruolarak anlama gücünü kazandırmak.2. Öğrencilere duygu,düşünce, tasarım ve yaşantılarını söz ve yazıyladoğru ve amaca uygun olarak anlatma beceri ve alışkanlığı kazandırmak.3. Türk dilini sevdirmek.4. Öğrencilere planlı okuma alışkanlığı ve zevkini kazandırmak.5.öğrencilere düzeyine uygun kültürel ve sanatsal etkinlikleriizleme,dinleme,zevk ve alışkanlıkları kazandırmak, estetik duygularınıngelişmesine katkı sağlamak.6. Öğrencilerin söz dağarcığını zenginleştirerek onların duygu ve yorumgücünü geliştirmek.7. Öğrencilere Türk ve dünya ürünlerini tanıtmak.8. Öğrencilere Türk kültürünü tanıma ve benimsemelerinde, Türkyurdunu, ulusunu ve insanlığı sevmelerinde yardımcı olmak.9. Öğrencilere bilimsel eleştiri doğru ve yapıcı yaratıcı düşünce yollarınıkazandırma Türk dili dersinin payına düşeni gerçekleştirmek.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. Lale Yeşilova

Öğrenme Çıktıları

1 İnsanı diğer canlılardan ayıran dil kullanma ve konuşma becerisinin bilinçli olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini öğretir.
2 En yüksek verimin nasıl elde edilebileceğine dair farklı yollar öğretir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanına giren sanatçı,eser ve devirler üzerinde durur, güncel bilgilerin kazzanılmasına çalışır.
4 Dille yaratılan edebiyat ürünlerinin genel özellikleri üzerinde durur ve onları betimler.
5 Ortak kültürün yaratıcısı olan Türk dilinin sorunlarını tanır ve onları tartışır.
6 Türk dili ve Türk folklorunun incelenmesine ilişkin yöntemleri tanımlar.
7 Söz ve konuşmaya dair en ayrıntılı bilgilerden hareketle mesleki etkinliğin gerçekleşmesine katkıda bulunur.

Öğrenim Türü

Öğr. Gör. Lale Yeşilova

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

Türkçenin devlet ve kültür dili oluşu,Türk yazı dilinin tarihçesi; Türkçenindünya dilleri arasındaki yeri, doğru ve nitelikli bir cümlenin özellikleri,Türkçenin anlamsal,yapısal ve türsel yönden incelenmesi; cümle bilgisi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 Türk Dili dersi programının tanıtımı,dilkavramının önemi. Devlet Dili Türkçe
2 Dil grupları,dil aileleri,(Dil Tipolojisi). Türkçenindünya dilleri arasındaki yeri.
3 Dil grupları,dil aileleri,(Dil Tipolojisi). Türkçenindünya dilleri arasındaki yeri.
4 Cümle Bilgisi; iyi ve doğru cümleninnitelikleri . Dilbilim(Linguistique): Dilbilgisininbölümleri: Anlambilim(Semantique):gerçekanlam,yan anlam, mecaz anlam,deyim anlam;sözcüklerin anlam yönünden türlenişinitelikleri.Noktalama işaretleri ve yazım kuralları
5 Sesbilim(Phonetique
6 Paragraf; paragraf oluşturma,paragraftamamlama, kavramlar üzerine paragrafçalışması.
7 Arasınav Haftası
8 Arasınav Haftası
9 Yazılı anlatım, yazma yöntemi: a.Konununana maddesi,b. Görüş açısı c.Konunun anlatılışşekli
10 Sözcük yapısı(Morpholoqie); sözcük türleri.
11 Yazılı anlatım;düşünceyi geliştirme yöntemleri.(öyküleme,betimleme,örneklendirmtanıkgösterme,kanıtlama, tartışma karşılaştırma,tanımlama, açıklama.benzetme)
12 Cümle(Syntaxse); cümlenin öğeleri
13 Cümle çeşitleri, kelime grupları
14 Sözlü anlatımın temel ilkeleri; konuşma vetartışma kuralları; metin incelemesi
15 BİTİRME SINAVLARI
16 BİTİRME SINAVLARI

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Boratav, Pertev Naili (1982) Folklor ve Edebiyat, İstanbul, Adam Yay.Çobanoğlu, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, Akçağ Yay.Demir, Necaati, Türk Ninnilerinin Dili, Prof Ahmet Bican Ercilasun Armağanı, Ankara, Akçağ Yay. Sf 286-300.Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Ankara Kültür Bakanlığı YayınlarıErgin Muharrem, Dede Korkut Kitabı, (Giriş, Metin, Faksimile), Ankara, TDK Yay.Eyüboğlu, İsmet Zeki, Anadolu İnançları, Anadolu Üçlemesi 1, Toplumsal Dönüşün Yay. Gürsoy-Naskali, Emine (1995), Manas, Ankara, Türksoy Yay. Köprülü, Fuat (1984), Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, Ötüken Yay.Milli Eğitim Bakanlığı, Türk Ansiklopedisi, Ankara MEB Yay.Ögel, Bahaeddin, (1993) Türk Mitolojisi, Ankara TTK Yay.Demir N, Yılmaz E, Türk Dili Sözlü ve Yazılı Anlatım, Nobel Yay, Ankara, 2017Birsel, Salah (2019) Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu, Sel Yayınları, İstanbul.Yüksekkaya, Gülden Sağol, Editör (2012) Türk Dili Kitabı, Kesit Yayınları, İstanbul..Gürpınar, Hüseyin Rahmi, (2019) Gulyabani, Can Yayınları, İstanbul.Mungan, Murathan(2007), Kağıt Taş Kumaş, Metis Yayınları, İstanbul.İlhan, Attila (2020), Bela Çiçeği, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.Shelly, Marry (2019), Frankenstein, İletişim Yayınlarıi İstanbul.Çehov, Anton (2021) Düello, İletişim Yayınları, İstanbul.İbsen, Henrik (2019) Toplu Oyunları 2, Hedda Gabler, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.Arçın, Salih MehmetYay. Haz. (2020) Dede Korkut Hikayeleri, Koridor Yayıncılık, İstanbul.Zeller, Bernhard (2018) Herman Hesse, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.Aksan Doğan (1998) Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil bilim, C I-III Ankara, TDK Yayınları Aksoy, Ömer Asım, (1998) Dil Yanlışları, İstanbul, Adam YayınlarıBauer, Laurie, (2007) The Linguistics Student's Handbook, Edinburgh University Press Demir N, Emine Yılmaz, (2016) Ankara Grafiker YayınlarıErgin Muharrem (1992) Türk Dil Bilgisi İstanbul Bayrak YayınlarıKorkmaz Zeynep, (2003b) Türkiye Türkçesi Grameri, (Şekil Bilgisi) Ankara, TDK Yayınları Korkmaz, Zeynep,(2003a) Gramer Terimleri Sözlüğü, Genişletilmiş 2 Baskı Ankara, TDK Yayınları Sağol Yüksekkaya, Gülden (Editör)(2012), Türk dili Kitabı, İstanbul, Kesit YayınlarıTDK Yazım Kılavuzu, (2005) 24. Baskı Ankara TDK Yayınları

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
Derse Katılım 12 2 24
Bireysel Çalışma 5 9 45
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 8 8
5 6 30
117