Ders Detayları

Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
101002132012 Öğrenme Psikolojisi Zorunlu 2 3 5.00

Dersin Amacı

Öğrenme psikologlar için bilimsel, pratik ve kişisel öneme sahiptir. Bu dersin amacı, öğrenmenin temel kavram ve ilkelerinin öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır. Dersler boyunca öğrenmenin kuramsal temeli aktarılacaktır. Ayrıca günlük hayattaki klasik, edimsel, içgörü ve model öğrenme temelli davranış örnekleri verilecektir. Öğrenme ilkelerinin, klinik ve eğitimsel amaçlarla kullanımının anlaşılması, bu dersin amaçlarıarasındadır. Çoğu öğrenme araştırması, insan dışı hayvanlarla yapıldığı için, bu durum derslere de yansıtılacaktır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. Merve Oğur

Öğrenme Çıktıları

1 Öğrenmeyi tanımlar ve öğrenmenin farklı türleri olduğunu kavrar, öğrenmenin nörobiyolojik temelini açıklar,
2 Klasik şartlanma ve temel unsurları tanımlar, sönme ve kendiliğinden geri gelme süreçlerini ele alır,
3 Klasik öğrenmenin çağrışım bağlı (associative) ve çağrışım bağsız (nonassociative) türleri arasındaki farkı tarif eder,
4 Klasik şartlama ve klinik korkunun kazanımı arasındaki bağları değerlendirir,
5 Edimsel (operant) öğrenme tanımlanabilmeli ve klasik öğrenmeden hangi açılardan farklı olduğunu inceler,
6 Edim, Pozitif-negatif pekiştireç, birincil-ikincil pekiştireç kavramlarını tanımlar ve pekiştireç tarifelerini açıklanıp, örneklendirir,
7 Kaçma-korunma öğrenmesiyle ilgili şartları ele alır.
8 Operant şartlanma prensiplerinin günlük hayattaki uygulamalarını örneklendirir.

Öğrenim Türü

Öğr. Gör. Merve Oğur

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

Ders içeriğinde öğrenmenin tanımı, öğrenme psikolojisinin tarihsel bakış açısıyla incelenmesi, öğrenmenin fizyolojik temelleri, öğrenme ilkeleri ve öğrenme kuramlarının gelişimi yer alacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 Öğrenme Nedir? Öğrenme Psikolojisine genel bakış.
2 Öğrenme Yaklaşımlarının ve Öğrenme İlkelerinin Tarihsel Perspektifte Ele Alınması
3 Öğrenmenin Fizyolojik Temelleri
4 Öğrenmede Davranışçı Görüşler (Klasik Koşullama)
5 Öğrenmede Davranışçı Görüşler (Edimsel Koşullama)
6 Öğrenmede Davranışçı Görüşler (Klasik ve Edimsel Koşullama Uygulamaları, Benzerlik/Farklılıkları)
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Öğrenmede Davranışçı Görüşlerin Genel Bir Özeti ve Sosyal Bilişsel Kuram
10 Öğrenmede Bilişsel Görüşler (Bilişselciliğe Giriş)
11 Hafızanın Temel Bileşenleri
12 Öğrenmede Gelişimsel Ve Bağlamsal Yaklaşımlar; Bilişsel Gelişim Yaklaşımları
13 Öğrenmede Sosyokültürel Kuram Ve Diğer Bağlamsal Yaklaşımlar
14 Karmaşık Öğrenme Ve Biliş Üst Biliş, Öz Düzenleyici Öğrenme, Transfer, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme
15 BİTİRME SINAVI HAFTASI
16 BİTİRME SINAVI HAFTASI

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1-Ormrod, J. E. (2013). Öğrenme psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık. 2-Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. 3-Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Modern Psikoloji Tarihi, (Çev. Yasemin Aslay). İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
Derse Katılım 12 3 36
10 5 50
10 5 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
158