Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
102001322014 Türk Dili-II Zorunlu 1 2 2.00

Dersin Amacı

1. Bir konuyu, sahip olduğumuz birikimi kullanarak bir plan çerçevesinde anlatmak ya da yazmak. 2. Konunun dinleyicileri ilgilendirecek içerikte olmasına dikkat etmek. 3. Anlatılacak ya da yazılacak olanları bir plana göre sıralamak. 4. Dilin açık ve anlaşılır olmasına dikkat etmek. 5. İfadelerin duygu, düşünce ve hayallerle zenginleştirilmesine çalışmak. 6. Kelimelerin ses,vurgu ve tonlamasına uymak ve buna dikkat etmek. 7. Dilin yapısına ait özellikleri bilmek ve cümleleri doğru kurmak. 8. İyi bir okuyucu,yazıcı,dinleyici ve konuşmacı olmanın özelliklerini kazanmak.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Osman ESİN

Öğrenme Çıktıları

1 Bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade eder,
2 Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur,
3 Çalışmalarını düzgün bir anlatımla bilimsel yayın haline getirme becerisini gösterir,
4 Analitik düşünmeyi ve düşünceyi temellendirmeyi kavrar,
5 Eleştirel bir bakış açısıyla alternatif düşünceler geliştirir,
6 Kendini ifade edebilme, bir konuyu sunma ve karşı tarafın nasıl algılayacağını öngörür,
7 Öz değerlendirme ve özgüveni gelişir.

Öğrenim Türü

Dr. Osman ESİN

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

1. Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. 2.Yazılı anlatımda plan. 3. Yazılı anlatım türleri ( Roman,Hikaye,Fıkra, Deneme, Eleştiri, Biyografi, Otobiyografi, Anı, Gezi Yazısı v.b.). 4. Öykü Planı. Öykü yazma 5. Yazışma teknikleri; dilekçe yazma; rapor yazma. 6. Metin analizi. 7. Konuşma becerisinin temel özellikleri. 8. Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma. 9. İyi bir konuşmacıda olması gereken özellikler( vurgu,tonlama,duraklama, diksiyon).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 Cümlede Aranılan Nitelikler.Anlatım Bozuklukları.
2 Plân: a) Planın Bölümleri: Giriş Bölümü, Gelişme Bölümü, Sonuç Bölümü; b) Plân çeşitleri ve özellikleri:Hareketli Plân, Fikri Plân, Hissi Plân
3 Yazılılı Anlatım Türleri: 1. Duygu Ağırlıklı Yazılar: Şiir, a)Epik şiir, b) Lirik şiir, c) Didaktik şiir, d)Pastoralşiir, e) Dramatik şiir, f) Satirik şiir.
4 Şiir tahlili : Yahya Kemal Beyatlı'nın şiirlerinde "masal" unsuru. "Mehlika Sultan"
5 Olay Ağırlıklı Yazılar: Hikâye, Roman, Fabl, Masal, Tiyatro, Gezi yazısı, Anı, Otobiyografi İnceleme Yazısı : İnceleme, Röportaj, Biyografi. Düşünce Yazıları: Makale,Fıkra, Deneme, Eleştiri, Günlük, Söyleşi, Açıklama, Haber, Mektup, Rapor, Tutanak
6 Şiir Tahlili : "Karanfil" (Ahmet Haşim)
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Dilekçe. Dilekçe örnekleri. Mektup, Tutanak, Rapor.
10 Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri.
11 .Sözlü Anlatım Türleri: 1. Tartışmaya Dayalı Anlatım: Tartışma, Panel, Forum, Açık oturum, Münazara2. Görüşmeye Dayalı Anlatım: Sempozyum, Mülakat, Konferans, Kongre, Hitabet
12 Şiir Tahlili: "Sivas Yollarında" (Cahit Külebi).
13 Şiir Tahlili : "Çoban Çeşmesi" (Faruk Nafiz Çamlıbel).
14 Araştırmaya Yönelik Okuma ve Yazışmalarda Kaynaklardan Yararlanma Yolları: Özet çıkarma, Not alma, Alıntı yapma, Dipnot koyma, Kaynak gösterme
15 BİTİRME SINAVI HAFTASI
16 BİTİRME SINAVI HAFTASI

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aksan Doğan, Anlambilim, Ankara 1999. Banguoğlu Tahsin,Türkçenin Grameri, TTK Basımevi, Ankara 1968. Caferoğlu Ahmet,Türk Dili Tarihi I-II, İstanbul 1970-1974. Duymaz Recep, Uygulamalı Kompozisyon Bilgileri, Seda Yayınları, İ STANBUL 1984. Ergin Muharrem,Türk Dil Bilgisi, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1962. Ertan Ali, Örneklerle Sözlü ve Yazılı Yeni Kompozisyon, Ak Yayınları, İstanbul 1976. Gariboğlu Kemal, Örneklerle Kompozisyon Bilgileri, Sehat Dağıtım, İstanbul 1981. İmla Klavuzu,TDKY, Ankara, 1974. Karaalioğlu Seyit Kemal, Sözlü-Yazılı Kompozisyon, Konuşmak ve Yazmak Sanatı,İnkılap akaitabevi, İstanbul 1970. Osman Esin, Mustafa Özkan,Hatice Tören, Yüksek Öğretimde Türk Dili Türkçe Sözlük, TDK, Ankara 1974. Yazılı ve Sözlü Anlatım,İstanbul 2001.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınav 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 4 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 8 16
60