Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
102001312014 Türk Dili-I Zorunlu 1 1 2.00

Dersin Amacı

Dilin ne olduğunu ve türlerini araştırmak; Türkçenin özelliklerini, kökenini, tarihini tanımak; incelemek; Türk dilini doğru yazmak ve kullanmak, Yazılı anlatım türlerinden dilekçenin doğru yazımını öğrenmek.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Lale Yeşilova

Öğrenme Çıktıları

1 İnsanı diğer canlılardan ayıran dil kullanma ve konuşma becerisinin bilinçli olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini öğretir.
2 En yüksek verimin nasıl elde edilebileceğine dair farklı yollar öğretir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanına giren sanatçı,eser ve devirler üzerinde durur, güncel bilgilerin kazzanılmasına çalışır.
4 Dille yaratılan edebiyat ürünlerinin genel özellikleri üzerinde durur ve onları betimler.
5 Ortak kültürün yaratıcısı olan Türk dilinin sorunlarını tanır ve onları tartışır.
6 Türk dili ve Türk folklorunun incelenmesine ilişkin yöntemleri tanımlar.
7 Söz ve konuşmaya dair en ayrıntılı bilgilerden hareketle mesleki etkinliğin gerçekleşmesine katkıda bulunur.

Öğrenim Türü

Lale Yeşilova

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Dersin İçeriği

Dilin tanımı, Türkçenin tarihi gelişimi, Türkçenin dil özellikleri, doğru yazımı ve kullanımı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 Dil Kavramının Tanımı ve Önemi. Dil ve Kültür
2 Türk Yazı Dilinin Tarihi Gelişmesi. Devlet Dili Türkçe
3 Dillerin Sınıflandırılması (Dil Tipolojisi)- Dil Grupları-Dil Aileleri-Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri-Altay Dillerinin Ortak Özellikleri.
4 Dilbilim (Linguistique) -Dilbilimin Tarihçesi ve Kolları. ( Dilekçe )
5 Anlambilim (Semantique)-Gerçek Anlam-Yan Anlam-Mecaz Anlam-Deyim Anlam-Sözcüklerin Anlamsal Yönden Türlenişi-Sözcükte Anlam Daralması ve Anlam Genişlemesi-Sözcükler Arasında Somut-Soyut İlişkisi; Aktarmalar.
6 Anlatım Bozuklukları.
7 ARASINAV HAFTASI
8 ARASINAV HAFTASI
9 Yazım Kuralları - Noktalama Kuralları
10 Sesbilim (Phonetique)
11 Cümle(Syntaxse) Cümlenin Öğeleri-Cümle Çeşitleri ve Özellikleri.
12 Sözcük Yapısı-Biçimbilgisi (Morphologie)
13 Paragrafın Yapısı-Paragrafın Konusu-Paragrafta Ana Düşüncenin Yerini Bulma
14 Yazılı Anlatım- Düşünceyi Geliştirme Yöntemleri.
15 BİTİRME SINAVI HAFTASI
16 BİTİRME SINAVI HAFTASI

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Aksan Doğan (1998) Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil bilim, C I-III Ankara, TDK Yayınları Aksoy, Ömer Asım, (1998) Dil Yanlışları, İstanbul, Adam YayınlarıBauer, Laurie, (2007) The Linguistics Student's Handbook, Edinburgh University PressDemir N, Emine Yılmaz, (2016) Ankara Grafiker YayınlarıErgin Muharrem (1992) Türk Dil Bilgisi İstanbul Bayrak YayınlarıKorkmaz Zeynep, (2003b) Türkiye Türkçesi Grameri, (Şekil Bilgisi) Ankara, TDK YayınlarıKorkmaz, Zeynep,(2003a) Gramer Terimleri Sözlüğü, Genişletilmiş 2 Baskı Ankara, TDK YayınlarıSağol Yüksekkaya, Gülden (Editör)(2012), Türk dili Kitabı, İstanbul, Kesit YayınlarıTDK Yazım Kılavuzu, (2005) 24. Baskı Ankara TDK Yayınları

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
2 2 4
Bireysel Çalışma 6 2 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 3 18
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 4 24
60