Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yan Yıl AKTS
1015007012015 Sağlık Bilimlerinde Kuram ve Modeller Zorunlu 1 1 6.00

Dersin Amacı

Bu derste öğrenciler sağlık bilimlerinde (hemşirelikte) yararlanılan kuram ve bakım modellerinin hemşirelik uygulamalarındaki önemini kavrayarak daha ileri profesyonel bakım verebilme bilinç, anlayış ve isteğini kazanır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Prof Dr. Çaylan PEKTEKİN

Öğrenme Çıktıları

1 Hemşirelikte teori geliştirme ile ilgili terminolojileri anlar ve açıklar.
2 Hemşirelik teorilerinin sınıflandırılmasını tanımlar.
3 Hemşirelik bilimi ile modeller arasındaki ilişkinin farkına varır.
4 Hemşirelikle ilgili bakım modellerini analiz ederek karşılaştırır ve yorumlar.
5 Hemşirelik bakımı ile profesyonelce başetmede ileri bir güç ve motivasyon kazanır.
6 Verilecek bakımın sonuçlarını düşünür; bu sonuçları elde etmeye ve verdiği bakımın sonuçlarının hesabını vermeye hazır olur.
7
8
9
10

Öğrenim Türü

Prof Dr. Çaylan PEKTEKİN

Dersin Ön Koşulu Olan Dersler

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

-Öğrenciler derste aktif olacaklardır.-Literatür taraması yapar, hemşirelik araştırma sonuçlarından yararlanır.-Her öğrenci (bireysel ya da küme halinde) ders konusu ile ilgili bir proje çalışması yapar ve bunu sunar.-Öğrenciler kurs programını değerlendirerek önerilerde bulunur.

Dersin İçeriği

-Derse giriş-Hemşirelikte teori geliştirmede terminoloji-Kuramların (teorilerin) sınıflandırılmasıHemşirelik bilimi ve modellerKuramcılar, kuramları ve modellerin uygulanması

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

1 DerseGiriş
2 Hemşirelikte Teori Geliştirmede Terminoloji ve Paradigmalar
3 Kuramların (Teorilerin) Sınıflandırılması
4 Hemşirelik Modellerine Giriş
5 Modeller ve Hemşirelik Bilimi I
6 Modeller ve Hemşirelik Bilimi II
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 "Orlando'nun Psikodinamik Modeli'nin" içekapanık yaşlı bireye uygulanması (proje çalışması)
10 Proje Çalışmasına Devam
11 Ülkemizde Bir Çalışma "Sağlıklı Yaşlanma Modeli- Havva S.K."
12 Proje Sunumu
13 Moyra Allen Hemşirelik Teorisi ve Modeli
14 Yazılı Ödevlerin Raporların VerilmesiDersin Değerlendirilmesi
15 Bitirme Sınavları
16 Bitirme Sınavları

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Pektekin Ç. (2013). Hemşirelik Felsefesi, Kavramlar, Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitapevleri, 1.Baskı, İstanbul.2. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara GZ. (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı, İstanbul.3. Kaçan S. Havva. Sağlıklı Yaşlanma Modeli. Dr. Tez Çalışması. İstanbul Bilim Üniversitesi.4. Ocakçı AF, Alpar EŞ. (2013). Hemşirelik Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul Tıp Kitapevleri, 1. Baskı, İstanbul.5. Özkan AH. (2014). Hemşirelikte Bilim Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.6. Velioğlu P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. Yenilenmiş 2. Baskı, İstanbul.

Değerlendirme

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Süresi (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınav 1 2 2
2 2 4
Derse Katılım 12 2 24
3 10 30
2 20 40
2 4 8
Bireysel Çalışma 3 24 72
182