Ders Detayları

Description of Individual Course Units

Code Name Type Year Semester ECTS
513022512021 Elective Course-II Zorunlu 2 3 2.00

Objectives of the Course

İletişim ve yeni iletişim teknolojileri, sağlığın boyutları, sağlık iletişim alanları ve yöntemleri, sağlık eğitimi, ekip çalışması ve problem çözme teknikleri, etkili konuşma ve aktif dinleme becerileri, sağlık kurumlarında iletişimin temel öğeleri ve etkili sunum teknikleri.

Name of Lecturer(s)

Dr. Öğretim Üyesi Serpil Topçu

Learning Outcomes

1 To be able to explain the importance of self-knowledge and communication in personal and professional life
2 To be able to apply basic communication principles and techniques; while working with individuals, families and groups of all ages
3 To be able to distinguish the psychosocial reactions to the illness
4 To be able to take an appropriate approach to the psychosocial reactions to the disease

Mode of Delivery

Dr. Öğretim Üyesi Serpil Topçu

Prerequisites and co-requisities

Yok

Recommended Optional Programme Components

-

Course Contents

İletişim ve iletişim teknikleri, Kendini Tanıma ve Kişilerarası İlişkiler, Saygılı ve Etkili Dinleme, Empati ve Geri Bildirim Verme, Stres Yönetimi ve Öz Bakım Stratejileri, Terapötik iletişim teknikleri, Hasta iletişimi, Farklı yaş gruplarıyla iletişim, Fiziksel Hastalığa Ortak Hasta Tepkileri , İşbirliği ve Takım Geliştirme, Sağlık iletişiminde kültürel duyarlılık

Weekly Detailed Course Contents

1 İletişim ve iletişim teknikleri
2 Kişiler arası iletişim
3 Etkili Dinleme
4 Empati ve geri bildirim
5 Stres yönetimi
6 Terapötik iletişim teknikleri
7 ARA SINAV
8 ARA SINAV
9 Hasta İletişimi
10 Farklı yaş grupları ile iletişim
11 Hastalığa verilen tepkiler
12 Ekip işbirliği ve iletişim
13 Kültürel çeşitlilik ve iletişim
14 Kültürel çeşitlilik ve iletişim
15 FİNAL SINAVI
16 FİNAL SINAVI

Recommended or Required Reading

• Boynton, B. (2015). Successful Nurse Communication Safe Care, Health Workplaces & Rewarding Careers. FA Davis.• Clancy, C. (2018). Critical Conversations in Healthcare: Scripts & Techniquest for Effective Interprofessional & Patient Communication (Vol. 2). Sigma.• Schuster, P. M. (2010). Communication for nurses: How to prevent harmful events and promote patient safety. FA Davis.• Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2007). Psychosocial nursing for general patient care. FA Davis.• Motschnig, R., & Nykl, L. (2014). Person-centred communication: theory, skills and practice. McGraw-Hill Education (UK).• Üstün B, Demir S. (2019). Hemşirelikte İletişim. İstanbul. 1. Baskı, Akademi Basın ve Yayıncılık.

Assessment Methods and Criteria

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Language of Instruction

English

Work Placement(s)

-

Workload Calculation

Activities Count WORKLOAD (hours) TOTAL WORKLOAD (hours)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınav 1 2 2
1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
1 15 15
56