Ders Detayları

Description of Individual Course Units

Code Name Type Year Semester ECTS
702002532018 Rational Drug Applications Zorunlu 2 3 2.00

Objectives of the Course

To understand the importance of rational drug use by health professionals, to reflect the principles and practices to the clinical field, to increase awareness about the issue.

Name of Lecturer(s)

ÖĞR. GÖR. NURDAN YILDIRIM

Learning Outcomes

1 Defines and applies Rational Drug Use (RDU).
2 Selects the drugs that should be applied for rational drug applications and plans drug treatment.
3 Has knowledge about drug applications and giving information about drugs.
4 Defines and classifies drugs that are frequently prescribed and used.
5 Identifies the inaccuracies that may occur during drug use.

Mode of Delivery

ÖĞR. GÖR. NURDAN YILDIRIM

Prerequisites and co-requisities

None

Recommended Optional Programme Components

None

Course Contents

INTRODUCTION TO THE COURSERATIONAL DRUG USE PROCESSRATIONAL DRUG USE IN BABY AND CHILD RATIONAL DRUG USE IN PREGNANCY AND PREGNANCYRATIONAL DRUG USE IN OLD INDIVIDUALS AND PSYCHIATRIC PATIENTSCOUGHT DISORDERS AND DRUG USEUSE OF INFLAMMATION, INFECTION AND ANTIMICROBIAL AGENTSMIDTERMMIDTERMDRUG TREATMENT WITH CORTICOSTEROIDSMEDICINE TREATMENT IN HEART FAILUREDRUG TREATMENT IN HYPERTENSIONMEDICINAL TREATMENT IN ARITIVESDRUG TREATMENT IN DIABETESDIURETICSFINAL EXAMFINAL EXAM

Weekly Detailed Course Contents

1 INTRODUCTION TO THE COURSE
2 RATIONAL DRUG USE PROCESS
3 RATIONAL MEDICINE USE IN BABY AND CHILDRENRATIONAL DRUG USE IN PREGNANCY AND PREGNANCY
4 OLD INDIVIDUALS AND PSYCHIATRIC PATIENTSUSING MEDICINE WITH CARE
5 Coagulation DisordersAND DRUG USE
6 USE OF INFLAMMATION, INFECTION AND ANTIMICROBIAL AGENTS
7 MIDTERM
8 MIDTERM
9 WITH CORTICOSTEROIDS MEDICATION
10 MEDICINE TREATMENT IN HEART FAILURE
11 DRUG TREATMENT IN HYPERTENSION
12 MEDICINAL TREATMENT IN ARITIVES
13 DRUG TREATMENT IN DIABETES
14 DIURETICS
15 FINAL EXAM
16 FINAL EXAM

Recommended or Required Reading

1. Abacıoğlu N. Akılcı (rasyonel) ilaç kullanımı. Üniversite ve Toplum Dergisi. 2005, 5(4):1-7.2. Acar A, Yeğenoğlu S. Akılcı ilaç kullanımı penceresinde farmakoekonomi ve hastane formülleri. Ankara Ecz. Fak. Derg. 2005, 34(3): 207 – 218.3. Ağrı ve Akılcı Analjezik Kullanımı El Kitabı. Türk Eczacılar Birliği, Fersa Matbaacılık, Mart, 2005. ISBN 975-8037-06-4. [online]. Erişim Adresi: e- kütüphane.teb.org.tr Erişim Tarihi: 12.07.20184. Akbulut H. Konya İl Merkezinde Bulunan Sağlık Kurumlarında Üst Solunum Yolu Enfeksiyonu Teşhisi ile Düzenlenen Reçetelerin Akılcı İlaç Kullanımı Yönünden Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2008, Konya (Danışman: Prof. Dr. Ahmet Levent Baş).5. Akıcı A, Gelal A, Erenmemişoğlu A, ve ark. Tıp Fakültelerinde Farmakoloji Anabilim Dallarının durumunun incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2011, 29: 11-20.6. Akılcı İlaç Kullanımı Konusunda Dünyada ve Ülkemizde Durum, [online]. (http://www.akilciilac.gov.tr/content.php?Id=23 Erişim Tarihi: 03.07.2018).7. Ambwani S , Mathur AK. Rational Drug Use. Health administrator. 2007,19(1): 5-7.8. Arslan GG, Eşer İ. Yaşlıların kendi kendine ilaç kullanımına uyumu ve hemşirenin rolü. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005, 21(2):147-157.9. Chambers FH. Antimicrobial Agents. Ed: Goodman LS, Gilman A. Goodman and Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics 10th edition, pp; 1143- 1169, The McGraw-Hill Company, USA, 2001.10. Çevik MA. Uygun Antibiyotik Seçiminde Farmakokinetik ve Farmakodinamik Parametrelerin Önemi. ANKEM Derg 2007, 21(Ek 2): 266- 273.11. Devlet Planlama Teşkilatı. VIII. 5 Yıllık Kalkınma Planı İlaç Sanayi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara, 2001, 89-92. 12. Doğukan MN. Ankara İli Keçiören Sağlık Grup Başkanlığı’na Bağlı Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekimlerin Akılcı İlaç Kullanımı Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008, Ankara (Danışman:Doç. Dr. Seçil Özkan). 13. Durna, Z., Akın, S., Özdilli, K. İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi.(ed.) Z. Durna, 2.Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2011, İstanbul.14. Eroğlu L. Antibiyotik Tedavisinin İstenmeyen Etkileri Nasıl İzlenmeli. ANKEM Dergi 2007, 21(Ek 2):18-22.15. Gastelurrutia MA, Larrañaga B, Garay A, Echeveste FA, Fernandez-Llimos F. Impact of a program to reduce the dispensing of antibiotics without a prescription in Spain. Pharm Pract, 2013, 11(4): 185-90.16. Gökçe T. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşuna Başvuran Hastaların Antibiyotik Kullanımı Konusundaki Davranış Ve Bilgi Düzeylerinin Araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. 2017, Denizli. (Danışman: Prof. Dr. Tamer Edirne).17. Hemşire ve Diğer Sağlık Çalışanları İçin Akılcı İlaç Kullanımı, [online]. (http://yozgatdh.saglik.gov.tr/dosyalar/201502093922.pdf, Erişim tarihi: 18 Haziran 2018).18. Hocaoğlu N, Güven H, Gidener S, ve ark. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin akılcı ilaç kullanım becerileri üzerine akılcı ilaç kullanım kursunun kısa dönem etkileri. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2011, 25: 15-2419. İlhan MN, Durukan E, İlhan SÖ, Aksakal FN, Özkan S, Bumin MA. Self-medication with antibiotics: questionnaire survey among primary care center attendants. Pharmacoepidemiol Drug Saf, 2009, 18(12): 1150–7. 20. İlhan MN. Toplumda Antibiyotik Kullanımı Sıklığı ve Hekimlerin Antibiyotik Reçetesi Yazma Durumları İle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi Araştırması. Ankara, T.C. Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı, 2011, 4-50.21. İyigün, E., Taştan, S. (Çev. Eds.). Abrams’ın Klinik İlaç Tedavisi-Hemşireler İçin Akılcı İlaç Uygulamaları. 10. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 2014. (ISBN: 978-605-4649-80-8).22. Karakurt P, Hacıhasanoğlu R, Yıldırım A, Sağlam R. Üniversite öğrencilerinde ilaç kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2010, 9(5):505-512.23. Köse G, Subaşı Ü, Hatipoğlu S, Lenk H, Gönül E. The importance of “patient-nurse-physician-pharmacist” collaboration on drug administrations. Marmara Pharmacoutical Journal. 2012, 16(2):115-119.24. Krahenbühl-Melcher A, Schlienger R, Lampert M, Haschke M, Drewe J, Krahenbühl S. “Drug-Related Problems in Hospitals: A Review of the Recent Literature”, Drug Safety, 2007, 30:379-407.25. Kurtulmuş S. Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi. Editör: Demirci İ. İstanbul, Değişim Dinamikleri Yayınları, 1998, 204-216. 26. Mayo clinic proceedings. Şubat 2011, 86(2),156-167. Adres: http://www.mayo.clinicproceedings.com Erişim Tarihi: 16. 07.2018.27. Napolitano F, Izzo MT, Giuseppe GD, Angelillo IF. Public knowledge, attitudes, and experience regarding the use of antibiotics in Italy. PloS ONE, 2013, 8(12): e84177. Doi: 10.1371/journal.pone.0084177.28. Oğuz Ö. İlaç Hataları ve Hataların Raporlanmasına Yönelik Hemşirelerin Alışkanlık ve Deneyimlerinin Belirlenmesi ve İlaç Hatalarının Önlenmesine İlişkin Stratejileri Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2007, İstanbul (Danışman: Prof. Dr. Atıf Akdaş).29. Oktay Ş. Akılcı ilaç kullanımının genel ilkeleri. Türk Geriatri Dergisi. 2006, 9: 15-18.30. Özer E, Özdemir L. Yaşlı bireyde akılcı ilaç kullanımı ve hemşirenin sorumlulukları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2009, 6(2):42-51.31. Özkan S, Özbay OD, Aksakal FN, İlhan MN, Aycan S. Bir üniversite hastanesine başvuran hastalarda hasta olduklarındaki tutumları ve akılcı ilaç kullanım alışkanlıkları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2005, 4: 223-237.32. Patel V, Vaidya R, Naik D, Borker P. Irrational drug use in İndia: a prescription survey from Goa. J Postgrad Med. 2005, 51(1): 9-12.33. Pınar N. Ülkemizde ilaç harcamaları. İÜ Tıp Fak Derg, 2012, 19(1): 59-65.34. Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1996, 2-20.35. Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü. (1993). Akılcı İlaç Kullanımının Alfabesi, Ankara.[online]. (http://ekutuphane.sagem.gov.tr/kitaplar/akilci_ilac_kullanimi_alfabesi.pdf, Erişim tarihi:14 Haziran 2018).36. Şahingöz M. Hemşirelerin Akılcı İlaç Kullanımı ve Uygulaması Konusunda Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2012, Kayseri.37. T.C. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü. Rasyonel İlaç Semineri Kullanımı. [online].(http://www.ekutuphane.teb.org.tr/pdf/eczaciodasiyayinlari/samsun_86/11.pdf, Erişim tarihi: 14 Haziran 2018).38. Thomas M, Alexander B, Tony S, Andrei Z. Eds: Guidelines for implementing drug utilization review programs in hospital. 1997, 1-3.39. Tosun H. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Editör: Aştı AT, Karadağ A. İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, 2014, 727-766.40. Ulupınar S, Akıcı A. Hemşirelik uygulamalarında akılcı ilaç kullanımı. Türkiye Klinikleri Journal of Pharmacology Special Topics. 2015, 3(1):84-93.41. Vaananen MH, Pietila K, Airaksinen M. Selfmedication with antibiotics-does it really happen in Europe Health Policy, 2006, 77(2): 166–71.42. Walley T, Bligh J. The educational challenge of improving prescribing. Postgrad Edu Gen Prac 1993, 4: 50-54.43. WHO. The Rational Use of Drugs. Report of the Conference of Experts. Nairobi, 25-29 November 1985.

Assessment Methods and Criteria

Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
100

Language of Instruction

Turkish

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Count WORKLOAD (hours) TOTAL WORKLOAD (hours)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınav 1 1 1
Soru-Yanıt 12 2 24
12 2 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
60